Powrót do słownika

Słownik pojęć zegarmistrzowskich

Na skróty:

Bęben sprężyny - metalowy bęben lub cylindryczne pudełko otoczone zębatym pierścieniem i zamknięte pokrywą, w którym mieści się sprężyna napędowa zegarka mechanicznego. Na bocznej ściance bębna znajduje się hak lub wyżłobienie służące do zablokowania i zamocowania zewnętrznego końca sprężyny. Wałek sprężyny posiada hak do zaczepienia jej wewnętrznego końca.

Zasada działania:

Bęben zawierający w sobie sprężynę napędową (sprężyna napędowa) jest jednym z elementów modułu napędu zegarka. Odpowiada w zegarku za zapewnienie odpowiedniej energii do poruszania regulatora chodu i do pokonania oporów ruchu przekładni zębatych. Bęben jest doczepiony do pierwszego zębnika przekładni chodu. W celu naciągnięcia sprężyny mechanizm naciągowy (obciążnik oscylacyjny w zegarku automatycznym, koronka do naciągu ręcznego) napędza obrzeże bębna, napinając sprężynę. Zapadka zwrotna zapobiega przedwczesnemu luzowaniu się sprężyny. Sprężyna może więc rozluźnić się tylko poprzez uruchomienie centralnej osi bębna, a przez nią całego ruchu, w sposób regulowany wychwytem. Sprężyna nadal porusza centralną oś nawet podczas nakręcania zegarka. W ciągu godziny kąt jego obrotu waha się w granicach 1/9 do 1/6.

Współczesne zegarki naręczne wyposażone są nawet w dwa lub więcej bębnów, które zapewniają odpowiednio długą rezerwę chodu (rezerwa chodu zegarka).

Pojęcia na literę "B"


B