MISTRAL
POLONEZW szarej rzeczywistości 1978 roku powiał ożywczy wiatr, nadciągający znad morza śródziemnego. Następca Fiata 125 stanowił zdecydowany krok do przodu. Zaskakiwał wielkością wnętrza, bryłą nadwozia, miękkim a tym samym komfortowym zawieszeniem.
Pojawił się FSO Polonez. Ciekawostką jest, że nazwę tę wybrali w plebiscycie czytelnicy "Życia Warszawy". W latach 1978-2002 wyprodukowano w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu 1 061 807 egzemplarzy. Powstały wersje przedłużone, ciężarowe, coupe, 4x4, a nawet rajdowe. Z jego produkcją wiązano wielkie nadzieje. Głównym przeznaczeniem Poloneza był eksport, aby zapewnić gospodarce PRL dopływ waluty. Początki Poloneza owiane są mgłą tajemnicy. Do dziś spekuluje się, jak właściwie powstał projekt i kto jest jego praojcem i pramatką.
Wiadomo za to na pewno , że charakterystyczne zegary to projekt polskiego konstruktora – inżyniera Zbigniewa Watsona. Był to projekt na owe czasy wyjątkowo nowoczesny, żeby nie powiedzieć ekstrawagancki projekt. Charakterystyczna kratka będąca tłem cyferblatów miała się kojarzyć z rysunkiem technicznym oraz z pierwszymi programami do projektowania komputerowego. |
|
POLONEZ MISTRALTo eskportowa wersja Poloneza, przeznaczona głownie na rynek francuski. Charakteryzowała się plastikowymi nakładkami na tylną klapę, które redukowały opór powietrza i zawirowania powietrza za samochodem.
Xicorr MISTRAL, Polonez MISTRAL i charakterystyczne kratka stała się inspiracją dla powstania zupełnie nowej linii zegarków automatycznych. MISTRAL to południowy wiatr wiejący znad Morza Śródziemnego i eksportowa wersja Poloneza. Od teraz MISTRAL to również kolejny zegarek Xicorra, którego dusza narodziła się prawie za płotem FSO. DNA Xicorra zawiera cząstkę etyliny i smarów :-) i dlatego modele inspirowane polską motoryzacją stanowią znaczną część naszej oferty. |